Tuesday 27 March 2018

Kursus Latihan Pengendali Makanan Daerah Kerian di Kolej Komuniti Bagan Serai

Salam sayang semua. Lama sangat dah saya biar laman blog ni bersawang. Kali ini saya nak update tentang kursus jangka pendek yang semakin panas di Kolej Komuniti Bagan Serai iaitu Kursus Latihan Pengendali Makanan.
Kursus Latihan Pengendali Makanan di Kolej Komuniti Bagan Serai


Program Latihan Pengendali Makanan ini dirangka oleh Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan Malaysia. Kebanyakan tenaga pengajarnya berlatar belakangkan bidang teknologi makanan dan sains makanan. Di Kolej Komuniti Bagan Serai sendiri terdapat 4 orang tenaga pengajar SLPM yang bertauliah dari Kementerian Kesihatan Malaysia.

Foto bergambar beramai - ramai dengan pensyarah Kolej Komuniti dari seluruh Malaysia yang mengikuti Kursus Tenaga Pengajar Latihan Pengendali Makanan
Inilah tenaga pengajar Kursus Latihan Pengendali Makanan dari Kolej Komuniti Bagan Serai

Ini throw back foto ketika kursus Tenaga Pengajar Latihan Pengendali Makanan. Ada wakil KKM ambil markah tau. Soalan periksanya susah ya ampun. Maklumlah orang tua-tua ambik periksa. 


Objektif kursus ini dijalankan ialah untuk mencapai hasrat kerajaan 100% Pengendali Makanan terlatih di Malaysia. Ia menjalankan latihan tambahan untuk meningkatkan tahap pengetahuan , sikap dan amalan (mengikut keperluan). Semua Pengendali Makanan perlu mengikuti kursus ini hanya SEKALi seumur hidup. Kursus ini bertujuan melahirkan pengendali makanan yang berpengetahuan dalam  amalan - amalan kebersihan yang perlu diamalkan dan keperluan perundangan yang perlu dipatuhi.Selain itu ia untuk mengurangkan kes keracunan makanan di Malaysia. Jadi yang paling penting kita nak makanan itu SELAMAT di makan.

Siapa Pengendali Makanan yang wajib mengikuti kursus ini?

Nampak tak senarai yang wajib ambil kursus ini. Pendek kata yang menyediakan makanan dari awal hingga masuk ke mulut pengguna.


Semua ini berkait rapat dengan pewartaan dalam Peraturan Kebersihan Makanan 2009. Jika ada pengendali makanan yang tidak mengikuti kursus ini, denda tidak melebihi RM10 000 atau dipenjara tidak melebihi 2 tahun jika tidak menjalani atau memiliki sijil atau tidak menghadiri mana- mana latihan tambahan di mana - mana institusi ditentukan oleh KKM.

Ini antara kursus - kursus yang telah dijalankan di Kolej Komuniti Bagan Serai. Yang paling utama ialah pada pelajar kami sendiri iaitu pelajar Sijil Pemprosesan dan Kawalan Mutu Makanan. Kami beri latihan supaya apabila pelajar ditempatkan di latihan industri, pihak majikan tak perlu lagi menghantar pelajar ke kursus LPM ini.

Saya sajikan foto - foto sebahagian kursus yang kami kendalikan.




Dua orang pun kami layan



Ini pelajar - pelajar saya. Suasana kondusif di dewan kuliah kami ni. Mampu menampung sehingga 90 oranguntuk satu - satu masa tetapi untuk kursus LPM ini 30 orang satu sesi sahaja.

 


Rasanya cukuplah coretan saya kali ini. Info ini untuk semua di sekitar daerah Kerian dan sewaktu dengannya. kalau nak mengikuti kursus ini, boleh datang terus berjumpa dengan Pn Rahiza Shima (019-4493451), koordinator kursus pendek Kolej Komuniti Bagan Serai.

Zunairah Abdul Ghani
Pensyarah Kanan
Unit Pemprosesan dan Kawalan Mutu Makanan
Kolej Komuniti Bagan Serai

9 comments:

  1. Thanks for sharing this blog its very informative

    ReplyDelete
  2. Perfect inspiration :) and what attention to detail! I admire and congratulate.

    ReplyDelete
  3. I’m really a big fan of your blog, thank you so much for this valuable information with us.
    Top 5 Website Development Company in India

    ReplyDelete
  4. Awesome blog, Get the best Corporate Gift Ideas and Diwali Gifts at The Corporate Gift in Delhi, India.
    Diwali Gifts

    ReplyDelete
  5. Mostly I use to read the blogs and informative article daily, but today i found your blog very unique, providing the information and helpful to others. Keep it up and waiting for your new updates thanks. We offer multiple services in digital marketing, some of our services are:

    Digital marketing Company in Delhi
    SMM Services
    PPC Services in Delhi
    Website Design & Development Packages
    SEO Services Packages
    Local SEO services
    E-mail marketing services
    YouTube plans
    Digital marketing service in Delhi

    ReplyDelete