Wednesday 16 October 2013

Tips diet seimbang bermula dengan sarapan yang hebat

Anda akan mempunyai hari yang hebat jika anda bermula dengan sarapan yang bagus. Kenapa saya berkata begitu? Ini disebabkan oleh sarapan merupakan penunjuk yang hebat tentang pola pemakanan anda setiap hari. Jadi anda haruslah mengambil sarapan yang bertenaga tinggi, sihat dan seimbang untuk memberikan anda tenaga sepanjang hari dan nutrien yang diperlukan oleh tubuh supaya cergas dan cerdas sepanjang pagi.

Ada pepatah mengatakan "Sarapan pagi perlu makan seperti Raja, Makan Tengahari perlu makan seperti Permaisuri dan Makan Malam p, perlu makan seperti pengemis". Anda faham tak maksudnya di sebalik pepatah tersebut? Sebagai seorang Raja, kita akan makan makanan yang paling baik , paling selamat, paling bagus berbanding makanan lain. Cuba perhatikan raja - raja dahulu. Sama juga seperti makanan untuk makan tengahari. Haruslah terbaik dan menyihatkan. Makan Malam seperti pengemis, maknanya bukan makan makanan yang tidak sihat tetapi sedikit sahaja yang perlu untuk dijamah sebagai menu makan malam.

Berikut adalah beberapa tips yang anda boleh ikuti untuk memilih kombinasi makanan bagi sarapan yang sihat.

Oat 
Oat segera untuk sarapan adalah sangat bagus kerana ia mengandungi serat dan vitamin. Namun begitu, pilihlah oat yang belum diproses dengan gula kerana ia lebih sihat . Gantikan gula tersebut dengan kismis atau pun buah - buahan segar. Contoh sarapan yang menggunakan oat dan potongan buah segar serta kismis ialah muesli.









100% bijian penuh



Bijirin yang kaya dengan serat yan mengandungi seratus peratus bijian penuh dan dihidangkan dengan susu rendah atau bebas lemak atau pun dihidangkan bersama susu soya adalah alternatif yang lebih sihat berbanding dengan bijirin yang manis. Ia juga dapat membekalkan kalsium yang diperlukan oleh badan. Mufin bijian gandum penuh dengan pisang pun merupakan satu kombinasi yang bagus untuk sarapan.




Kekacang

Makan roti bakar atau roti gandum bersama mentega kacang adalah cara yang baik untuk mendapatkan protein dan serat. (Ada masa, saya akan ajar anda cara menghasilkan mentega kacang anda sendiri. Sangat mudah.)







Buah - buahan



Kombinasi buah - buahan segar dan yoghurt rendah atau bebas lemak adalah sangat bagus untuk sarapan. Menikmati kombinasi tersebut bersama roti bakar, wafel, atau pun di dalam sandwich mentega kacang akan memberikan anda serat dan protein yang banyak.






Jem


Apa kata anda makan roti yang disapu dengan jem buah - buahan bersama hirisan buah segar untuk sarapan ketika mengahrungi kesesakan lalu lintas? Cepat dan senang untuk disediakan!








Telur
Walaupun telur terkanal dengan kandungan kolesterolnya yang tinggi, namun tidak dinafikan bahawa telur dapat memberikan jumlah protein yang cukup untuk mengharungi hari anda.






Smoothie
Bersarapan dengan smoothie kini merupakan satu trend terbaru. Biasanya untuk membuat smoothie, buah - buahan seperti beri dan pisang akan dikisar bersama yoghurt rendah atau bebas lemak dan jus buah - buahan. Coklat juga boleh ditambah ke dalam campuran smoothie tersebut. Ia bukan sahaja sedap, malah minuman tersebut penuh dengan nutrisi seperti antioksidan dari buah - buahan.




Sarapan pagi saya kebiasaannya saya akan mulakan dengan campuran milo dan serbuk protein soya non GMO dari Shaklee iaitu ESP yang rendah indeks glisemiknya. Ia sudah cukup mengenyangkan saya sehingga tempoh rehat pukul 10 pagi. Namun, kalau saya mempunyai perkara yang menyebabkan saya tidak boleh rehat pada tempoh tersebut, saya akan mengambil sarapan pagi dengan makanan yang sangat mengenyangkan sehingga tiba waktu makan tengahari. Tubuh anda, anda yang bina. Tubuh anda, anda yang tahu keperluannya. Jom sihat!

No comments:

Post a Comment