Sunday 20 October 2013

Adakah lactose intolerance dan alergik susu, sama atau berbeza.

Kita selalu mendengar istilah alergik susu lembu, alergik susu kambing dan alergik susu soya tetapi apakah kita faham istilah setiap perkataan tersebut. Lactose intolerance atau tidak toleran dengan laktosa susu berkait rapat dengan semua istilah yang disebutkan sebelum ini.

Apakah itu lactose intolerance?

Lactose intolerance ialah ketidakupayaan untuk mencerna dan menyerap gula laktosa iaitu gula susu yang akan menyebabkan masalah pencernaan berlaku pada usus dan perut apabila pesakit makan makanan yang mengandungi susu.

Bagaimana lactose intolerance berlaku?

Molekul gula laktosa ada besar disebabkan ia adalah gabungan gula jenis glukosa dan galaktosa. Bagi menyerap dan mencerna laktosa di dalam sistem pencernaan, laktosa akan dipecahkan kepada dua gula kecil iaitu glokosa dan galaktosa. Walau bagaimanapun, masalah lactose intolerance berlaku disebabkan enzim pencerna laktosa iaitu laktase tiada atau kurang di dalam sistem pencernaan pesakit. Kekurangan atau ketiadaan laktase disebabkan sel yang menghasilkan enzim laktase tidak wujud sejak lahir disebabkan mutasi atau masalah usus kecil. Selain itu, enzim laktase tidak dikeluarkan dengan banyak disebabkan usus kita tidak dibiasakan dengan produk hasilan tenusu. Amalan makan produk hasilan tenusu perlu dimulakan sejak kecil lagi. Di dalam masyarakat Asia, hampir 100% menghadapi masalah lactose intolerance, American Indian 80%, masyarakat kulit hitam , 70%. Bagaimanapun masyarakat kaukasian hanya 20% sahaja. Secara puratanya, masyarakat Asia dikesan menghadapi masalaha ini sejak berusia 5 tahun.

Simptom - simptom lactose intolerance

  • sakit perut
  • cirit birit
  • kembung perut
  • pening dan loya
Bagaimanakah simptom - simptom ini berlaku?

Apabila laktosa ini tidak dicernakan oleh enzim laktase, ia akan dicernakan oleh mikroflora (bakteria) yang berada di dalam sistem pencernaan kita. Walau bagaimanapun, bakteria ini turut menghasilkan gas seperti hidrogen yang menyebabkan sakit perut atau kembung perut, perut berangin dan sebagainya.

Terdapat juga laktosa yang tidak dicernakan, dan menyebabkan ia cuba dikumuhkan oleh sistem pencernaan badan. Walau bagaimanpun, ketika berada di usus, ia akan mengambil air yang banyak untuk dikeluarkan sebagai najis menyebabkan cirit birit pada pesakit.

Masalah lactose intolerance ini bergantung dengan tubuh individu. Terdapat perbezaan yang ketara dari segi simptom bagi setiap individu .

Perbezaan antara allergy susu dengan lactose intolerance

Lactose intolerance bukan sejenis allergy. Allergy susu misalnya susu lembu disebabkan oleh tindak balas sistem imun badan terutamanya terhadap protein susu seperti kasein. Ia mungkin menyebabkan berlaku ruam dan masalah - masalah lain. Selalunya apabila allergy susu lembu, bayi tersebut akan allergy susu kambing dan juga biri - biri. Walau bagaimanapun, susu ibu masih boleh dikonsumi oleh bayi tersebut tanpa sebarang masalah. Simptomnya mungkin sama dengan simptom lactose intolerance tetapi ia sebenarnya berbeza dari segi puncanya. Allergy susu adalah biasa di kalangan bayi dan ia akan beransur pulih sekitar usia 2 hingga 3 tahun. Selepas tempoh itu, kanak - kanak boleh dibiasakan meminum susu tanpa had. Mulakan dengan amaun yang sedikit sehingga jumlah yang sepatutnya. Bayi yang allergy susu lembu juga , 13% daripadanya akan allergy daging lembu. Orang dewasa yang allergy susu hanya dalam 0.1% hingga 0.5% sahaja.

Pengalaman saya

Saya telah mengalami simptom lactose intolerance sejak kecil. Cuma saya tidak pasti, adakah saya sejak lahir tidak mempunyai sel yang merembes enzim laktase atau tidak. Ini kerana, ibu pernah mengatakan, saya diberi susu soya sedari kecil di samping susu ibu. Katanya saya alergik susu kerana tubuh saya akan naik ruam jika minum susu lembu, kambing dan seangkatan dengannya. Jadi saya diberikan susu berasaskan soya sejak kecil.

Tiap kali saya minum susu coklat , coklat susu, kek keju, kek krim coklat susu, aiskrim dan semua makanan hasilan tenusu saya akan mengalami semua simptom di atas. Teruk atau tidak bergantung dengan amaun yang saya ambil ketika itu. Baru - baru ini saya hanya minum sekotak susu kocak 250ml, dan saya mengalami cirit birit dan sakit perut selama 3 hari. Saya cuba mengurangkan masalah ini dengan minum air sebanyak mungkin dan mengekalkan kandungan bendalir dalam badan saya dengan mengambil Performance Drink keluaran Shaklee dan ia membantu untuk saya terus fokus dengan aktiviti harian saya.

Inilah yang saya hadapi mungkin sepanjang hayat saya. Saya pernah mencuba pendekatan menggunakan kaedah mencuba menaikkan aras amaun susu yang perlu dikonsumi setiap hari. Maknanya saya cuba melatih perut saya dengan minum susu supaya enzim laktase cuba dirembeskan. Dan ia masih dalam percubaan dan masih tidak berjaya walaupun ada kajian mengatakan proses itu berjaya.

Oleh itu saya mendapatkan sumber protein saya kebanyakannya daripada tumbuhan dan daging. Saya mengurangkan amaun kek keju yang saya ambil, sebab kalau saya paksa makan juga, sejurus selepas makan, saya pasti akan berada di tandas dua tiga kali. Selain itu, saya ada juga mengambil susu yang rendah laktosa atau tiada laktosa atau mempunyai bakteria yang membantu pencernaan laktosa seperti yoghurt.

Namun, sebagai pensyarah yang terlibat dalam bidang makanan, saya pasti tidak dapat mengelak daripada makan pizza dengan keju mozarella, kek coklat lembab, minuman susu kocak, homemade chocolate dan sebagainya. Saya sedia mengambil risiko kerana saya suka dengan mencuba makanan.

Kesimpulan

Lactose intolerance dan alergik susu adalah perkara yang berbeza cuma simptom nya hampir sama.



No comments:

Post a Comment