Tuesday 29 April 2014

Layakkah saya?

Apabila menulis di dalam blog ini, pada saya ia adalah medium bebas untuk menyebarkan ilmu. sungguhpun begitu, ada juga yang mempertikaikan informasi dan maklumat yang saya peroleh. Ya , saya akui ada medium atau informasi yang saya ambil dari internet. Namun informasi yang saya ambil adalah dari laman web yang dipercayai dan diakui kreadibilitinya seperti FAO, jurnal online dan sebagainya. 
Mungkin juga, saya kurang menjual diri tentang siapa saya. Dek kerana itu, ada yang mempertikai ilmu yang disebarkan. Pada saya itu lumrah. Kebanyakan orang akan mempercayai kata - kata orang yang diakui dan mempunyai kelulusan atau sekeping sijil. Ya sejarah pendidikan saya adalah panjang. Oleh itu, saya memang tak berapa gemor untuk mengwar - warkannya. Seseorang tidak akan menjadi cerdik dengan belajar sendiri dan saya akui apa yang saya ada hari ini adalah keberhasilan tugas kedua ibu bapa (walidaiya), guru - guru saya yang tidak terbilang banyaknya dan juga para pensyarah - pensyarah saya (mua'llimin wal mua'llimat). Memang mereka semua sentiasa berada dalam doa saya.

Justeru itu, sejarah pendidikan yang panjang itu saya ringkaskan menjadi seperti ini :-

Pengalaman pendidikan :

SMKA Kuala Selangor ( pioneer sekolah - Tingkatan 3)
Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang (Tingkatan 4 - Tingkatan 5)
Matrikulasi Sains Hayat , UPM (2000-2001)
Bacelor Sains dan Teknologi Makanan,UPM (2001-2003)
Diploma Pendidikan KPLI (Pemprosesan Makanan MPV), Maktab Perguruan Teknik, KL (2004)
Pensyarah Sijil Pemprosesan dan Kawalan Mutu Makanan, Kolej Komuniti Sabak Bernam (2005-2009)
Pegawai Peperiksaan KKSB (2009)
Sarjana Sains Makanan , UKM (2010-2011)
Pensyarah Kanan KKSB (2012- sehingga kini)

Rasanya , itu mencukupi untuk menceritakan latar belakang pendidikan saya dan penguasaan ilmu dalam sains makanan. Insya Allah, jika diberi kudrat dan rezeki, saya akan menyambung pelajaran hingga Pass Habis Darjah. :). Aminn.

No comments:

Post a Comment