Sunday 6 July 2014

Pengenalan sains makanan : subjek yang baru diajar

Menggelabah dalam diam saya apabila dijadualkan mengajar subjek pengenalan sains makanan. Kenapa gelabah? Sebab subjek ni menjadi asas pelajar - pelajar SPK (Sijil Pemprosesan dan Kawalan Mutu Makanan) dalam meneruskan pengajian dalam bidang sains dan teknologi makanan. Kalau saya ajar tak seronok, membosankan, makanya, pelajar saya pasti anggap keseluruhan subjek yang berkaitan sains makanan ini tak menyeronokkan.



Subjek ini bukan baru namun saya baru mengajar subjek ini. Ia juga bukan subjek pemprosesan. Ia adalah subjek sains tentang makanan. Topik ini tentang komposisi makanan seperti air, protein, lemak, vitamin, mineral dan karbohidrat. Apa yang air buat, apa fungsi protein,macam mana nak extract protein, sebab apa protein itu penting pada manusia dan bla..bla..bla..Biarpun ada yang mengatakan ia adalah di hujung jari saya, malah mainan harian saya, namun untuk mengajar supaya tidak bosan memerlukan saya 'study' lebih. Semoga Allah s.w.t. memudahkan dan memberi ilham kepada saya. Aminnnn.

Nota tangan: Tetiba rasa macam boleh kerja kat kilang Shaklee. USA tu. Certificate dah layak dah. (Hahahaha) Someday. Kalau lecturer tak boleh ke sana, harap - harap adalah bekas pelajar ke sana. Aminnn.

Sains makanan : Macam mana makanan yang dicerna diserap ke dalam tubuh?
Saya nak, pelajar saya jadi seperti di atas.
Dulu, saya pun macam ni.
Adanya pengkaji makananlah menyebabkan terhasilnya santan di dalam kotak, susu di dalam kotak yang bertahan seminggu tanpa pengawet dan macam - macam lagi.
sumber : Google



No comments:

Post a Comment